همه ی مطالب

آموزش لحیم کاری (آشنایی با ابزار)

سلام با اولین مطلب ترجمه الکترولب در خدمتتون هستم از این به بعد مطالب کاربردی سایت های انگلیسی زبان هم به صورت ترجمه در الکترولب ارئه خواهد شد. در این آموزش کاربرد وسایل مورد استفاده در لحیم کاری رو توضیح داده می شود.

انتخاب هویه مناسب

انواع مختلف هویه وجود دارد ما نوع مدادی هویه رو بررسی می کنیم که نوع بالای 25 وات آن بیشتر نیاز های ما را جوابگو خواهد بود. هزینه بیشتر برای خرید هویه باعث می شود تا در موارد دیگر صرفه جویی کنید لحیم کاری با هویه های ارزان قیمت معمولا طبق انتظار شما پیش نمی رود و باعث آسیب زدن به قطعه و برد لیحیم کاری شده می شود که باعث افزایش هزینه می شود پس انتخاب هویه مناسب یک سرمایه گذاری خوب برای کارهای حرفه ای بعدی شماست.

معایب انتخاب یک هویه ی ارزان:

  • نگه داشتن طولانی هویه بر روی قطعه باعث پراکنده شدن گرما در قطعه می شود که موجب گرم شدن قطعه و آسیب دیدن قطعه می شود.
  • مدت زمان طولانی لحیم کاری باعث می شود سطوحی که قرار است لیحم کاری شود در اثر گرما اکسید شوند که باعث سخت شدن لحیم کاری و لیحم کاری ضعیف و ناقص می شود.
  • زمان بازیابی طولانی تر باعث لیحم سرد در محل اتصال می شود(یعنی پس از مدتی لحیم قطعه را رها می کنه)

اگر کار کردن شما با هویه به صورت سرگرمی هست و به طور جدی الکترونیک رو دنبال نمی کنین لازم نیست برای ویژگی های همچون سر قابل تنظیم و کنترل دما مبالغ زیادی هزینه کنید. این ویژگی ها خیلی خوب هسنتد ولی برای کسانی به طور جدی کار نمی کنند ضروری نیست.

هویه ساده

آموزش لیحم کاری الکترولب

انواع مختلفی از هویه های ساده موجود هست اما شما باید هویه ای انتخاب کنید که بتواند حرارت لازم برای لحیم کاری را در زمان کمتری برای شما فراهم کند برای کار های ساده یک هویه 25 وات یا بیشتر کافی است.

هویه با قابلیت کنترل دما

هویه الکترولب

این هویه ها قدرت بیشتری به شما میدهند و باعث می شوند کنترل بهتری بر کار داشته باشید و بتوانید سریع تر کار را پیش ببرید.

بهترین هویه

هویه خوب الکترولب

هویه های حرفه ای با قابلیت کنترل دما و سر قابل تعویض ارئه می شوند. کنترل دما در این هویه ها با فیدبک انجام می شود که باعث ثابت ماندن دما در نوک هویه می شود و قابلیت تغییر سر به شما این امکان را می دهد تا  سر متناسب با قطعه و برد رو انتخاب کنید. این هویه ها معمولا 50 وات یا بیشتر هستند که سیم لحیم را در زمان کمتری ذوب کرده و باعث می شود کار شما سریع تر پیش برود. (در آینده مطلبی در باره انتخاب سر هویه مناسب خواهیم داشت)

هویه های گازی

هویه گازی الکترولب

این هویه ها در جایی که برق در دسترس نیست استفاده می شوند و نباید برای استفاده عادی از این هویه ها استفاده شود. باعث آسیب زدن به برد می شود.

هویه های تفنگی

هویه تفنگی الکترولب

این هویه ها برای کار با سیم های ضخیم است ولی دقت لازم برای لحیم کاری قطعات الکترونیک ظریف را ندارد.

ابزار و مواد لازم برای لیحم کاری:

پایه هویه

پایه هویه الکترولب

اگر هویه شما پایه ای برای نگه داری هویه ندارد شما به پایه ی نیاز دارید تا بتوانید هویه را مابین لحیم کاری روی آن بگذارید این پایه از غلت خوردن هویه جلوگیری می کند و باعث سالم ماندن شما و برد می شود معمولا پایه ها داری محلی برای نگه داری اسفنج نسوز برای تمیز کردن سر هویه است.

سیم لحیم

کف چین الکترولب (2)

سیم لیحم استاندارد 60/40 آسان ترین سیم لحیمی است که می توانید با آن کار کنید.

کف چین

کف چین الکترولب (1)

بعد از لیحم کاری لازم است تا قسمت های اضافی قطعات مثل پایه های مقاومت را ببریم با این وسیله به راحتی می توان این کار را انجام داد.

گیره

گیره الکترولب

گیره برد را ثابت و محکم نگه می دارد تا شما بتوانید لیحم کاری را انجام دهید تکان خوردن برد هنگام لیحم کاری باعث خراب شدن کار می شود.

گیره ی مونتاژ

گیره ی منتاژ الکترولب

این گیره برای برد های کوچک یا نگه داشتن اجزای کوچک برای لحیم کاری استفاده می شود.

قلع کش

قلع کش الکترولب

قلع کش یک وسیله مفید برای جمع آوری لحیم اضافی از روی برد است و برای جدا کردن یک قطعه از روی برد استفاده می شود به این صروت که لحیم ذوب شده را به داخل خود می مکد.

سیم قلع کش

سیم قلع کش الکترولب

راه دیگر برای جمع آوری لیحم اضافی استفاده از سیم قلع کش است این سیم لیحم اضافی را به خود جذب می کند.

در قسمت بعدی نحوه لیحم کاری و مراحل آن آموزش داده می شود و در قسمت سوم و آخر مشکلات به وجود آمده در حین لیحم کاری و نحوه رفع آن ها توضیح داده می شوو با ما همراه باشید.

 

 

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام
    مطالب جالب بود
    من می خواستم خواهش کنم در مورد هویه هوای گرم (هیتر) هم توضیحاتی ارائه می کردید بهتر می شد
    البته در مورد سیم لحیم هم همچنین
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا