esp8266تازه هاماژول های مخابراتیمیکروپایتونهمه ی مطالب

میکروپایتون و راه اندازی آن روی ESP8266 قسمت اول

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره سطح بالا می باشد. قابلیت یادگیری آسان، آن را به یکی از فراگیر ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل کرده است. می خواهیم از این زبان برنامه نویسی برای برنامه نویسی ماژول ESP8266 استفاده کنیم. برای این منظور ابتدا باید فریمور Micro python بر روی ESP8266 نصب شود. برای راحتی کار می توانید از برد NodeMCU و یا برد های مشابه که چیب تبدیل USB به سریال را نیز بر روی خود دارند استفاده کنید.در ادامه نحوه استفاده از Micropython آموزش داده می شود.

برد NodeMCU چیست و چه امکاناتی در اختیار ما قرار میدهد؟

NodeMCU یک پلت فرم اوپن سورس در زمینه‌ی IoT ( اینترنت اشیا یا به عبارت درست‌تر اینترنت چیزها) می‌باشد. هسته‌ی NodeMCU ، چیپ ESP8266 ورژن ESP12 می‌باشد که از WiFi پشتیبانی می‌کند و به وسیله‌ی آن می‌توان به شبکه‌ی وای فای متصل شد و اطلاعات را میان اینترنت یا سایر دستگاه‌ها جابه‌جا نمود. زبان برنامه‌نویسی این ماژول ، Lua می‌باشد. ولی از امکانات بسیار عالی این ماژول این است که می‌توان یا استفاده از IDE آردوینو و با استفاده از دستوارات آردوینو بر روی آن به سادگی برنامه نویسی کرد. البته ما دراین آموزش فریمور میکروپایتون را بر روی این ماژول نصب کردیم و با میکروپایتون آموزش را ادامه میدیهیم برد NODEMCU با دو تبدیل USB به سریال متفاوت موجود است CH340 و CP2102 که تفاوت چندانی از لحاظ pinout ندارند

نصب فریمور میکروپایتون بر روی ESP8266

برای نصب فریمور بر روی ویندوز به برنامه ی ESP8266Flasher نیاز است برای دانلود برنامه به صفحه گیت هاب برنامه مراجعه کنید.

https://goo.gl/p1DhCL

برای دانلود فریمور میکروپایتون برای ESP8266 نیز به صفحه دانلود پروژه ی MicroPython مراجعه کنید. فریمور در سه نسخه stable وdaily و daily 512KB منتشر میشود که پیشنهاد می شود از نسخه stable استفاده کنید.

http://micropython.org/download

بعد از دانلود فایل های مورد نیاز برنامه ESP8266Flasher را اجرا کنید. پورت سریالی که ماژول به رایانه متصل شده است را از قسمت COM Port انتخاب کنید.

برای انتخاب فایل فریمور از قسمت config بر روی قسمت مشخص شده کلیک کنید و فریمور را انتخاب کنید.

و در نهایت در قسمت Operation گزینه Flash را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا عمیات نصب فریمور تمام شود.

زبان پایتون یک زبان اسکریپتی است و برای اجرا شدن کدها در این زبان نیازی به کامپایل شدن نمی باشد برای دسترسی به مفسر پاییتون به دو طریق می توانید اقدام کنید از طریق اتصال سریال به برد NodeMCU و از طریق WiFi که به ترتیب هر دو توضیح داده میشود.

جهت دسترسی به محیط برنامه نویسی میکروپایتون یا همان REPL می بایست به وسیله یک ترمینال سریال به ماژول ESP8266 متصل شویم. REPL مخفف کلمه های Read–eval–print loop است به معنی حلقه خواندن محاسبه و پرینت نتیجه است. برای اتصال به ماژول ESP8266 در ویندوز از نرم افزار putty استفاده می کنیم. طبق تصویر زیر برنامه putty را تنظیم کنید.

بعد از باز شدن ترمینال سریال به محیط REPL میکروپایتون دسترسی خواهیم داشت. برای اولین برنامه می توانیم برنامه print(“hello World!”) را اجرا کنیم این دستور عبارت Hello World! را در خروجی نمایش میدهد.

 

دسترسی به محیط برنامه نویسی میکروپایتون از طریق مرورگر وب

برای دسترسی به REPL می توانید از طریق WiFi به ماژول ESP8266 متصل شوید. به صورت پیش فرض نام WiFi ماژول با اسم ESP8266 شروع میشود، رمز پیش فرض micropythoN است، توجه کنید که N با حرف بزرگ است. برای دسترسی به محیط WebREPL باید آن را فعال کنید برای فعال کردن آن در ترمینال سریال دستور زیر را وارد کنید.

import webrepl_setup

در مرحله اول از شما در مورد فعال کردن محیط webrepl سوال پرسیده میشود با وارد کردن عبارت E این محیط را فعال کنید. در مرحله دوم در مورد اینکه هنگام بوت ماژول این محیط به صورت پیش فرض برای شما فعال شود یا نه که با وارد کردن حرف y این ویژگی را فعال کنید و در آخر برای دسترسی به این محیط یک رمز 4 تا 9 کاراکتری باید وارد شود. بعد از اتمام این مراحل ماژول یک بار ریست میشود و شما می توانید به ماژول از طریق WiFi وصل شوید و با باز کردن صفحه

http://micropython.org/webrepl/

به محیط webrepl از طریق مرورگر خود دسترسی داشته باشید.

در قسمت اول این آموزش با راه اندازی میکروپایتون بر روی NODEMCU آشنا شدیم در قسمت بعدی بر روی دستورات میکروپایتون و نحوه برنامه نویسی آن آشنا می شویم.

اگر سوال یا مشکلی در مورد این آموزش داشتید به تاپبک راه اندازی ماژول ESP8266 WIFI با میکروپایتون در انجمن الکترولب مراجعه کنید.

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام من قصدم ارتباط برنامه پایتون با یه میکرو avr از طریق مازول وای فای esp8266 هستش.
    قبلا با رابط سریال انجام دادم.حالا میخوام با ما ماژول وای فای این کار رو بکنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. ببخشید من بعد از تایپ عبارت import webrepl_setup در برنامه putty سوالی ازم پرسیده نمیشه در مورد فعال کردن محیط…اشکال کارم چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا