esp8266تازه هاماژول های مخابراتی

معرفی ماژول WiFi – وای فای ESP8266

در این نوشته سعی می کنم یک دید درست درباره این ماژول برسیم ببنیم چیه چه امکاناتی در اختیار ما قرار میده و چه طور باید ازش استفاده کرد. قبلا دو پست در مورد esp8266 در الکترولب داشتیم که می توانید به همه پست ها در این لینک esp8266 دسترسی داشته باشید. این پست صرفا معرفی است از ماژول و راه های استفاده از ماژول در پست های بعدی هرکدام را مفصل تر بررسی خواهم کرد.

معرفی ماژول WiFi – وای فای ESP8266

esp8266chip

 

طبق گفته شرکت این ماژول وای فای دارای یک میکروکنترلر 23 بیتی با سرعت کلاک 160MHZ می باشد. و توضیح داده که 80 درصد قدرت پردازشی این میکروکنترلر آزاد است برای اجرای برنامه های نوشته شده پس در واقع برای استفاده از این ماژول نیازی به میکروکنترلر دیگری نیست و از قدرت پردازشی خود ماژول برای اجرای برنامه های نوشته شده می توان استفاده کرد.

وبسایت سازنده چیپ esp8266 با آدرس در دسترس است که می توانید برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

http://www.espressif.com/en/products/hardware/esp8266ex/overview

راه های استفاده از ماژول ESP8266

در ادامه با روش هایی که می توان از این ماژول استفاده کرد آشنا می شوید.

استفاده از IDE آردوینو برای نوشتن برنامه و پروگرام کردن ماژول ESP8266

در این روش شما می توانید برنامه هایی به زبان C و C++ بنویسید و به وسیله IDE آردوینو کامپایل و ماژول ESP8266 خود را پروگرم کنید آموزش هایی زیادی در این مورد می توانید در اینترنت به زبان انگلیسی پیدا کنید. تا نوشتن این پست در الکترولب می توانید از لینک های زیر برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

https://learn.sparkfun.com/tutorials/esp8266-thing-hookup-guide/installing-the-esp8266-arduino-addon

و

http://iot-playground.com/blog/2-uncategorised/38-esp8266-and-arduino-ide-blink-example

استفاده از پروژه Nodemcu و زبان اسکریپت نویسی Lua

9865736

این روش که روش منتخب من هم است. از پروژه Nodemcu و زبان Lua برای نوشتن اسکریپت و اجرای اون روی ESP8266 استفاده میشه لینک اصلی پروژه در گیت هاب رو در زیر معرفی می کنم. صرفا برای آشنایی بیشتر در آینده پست های خوبی در این مورد خواهم نوشت.

https://github.com/nodemcu/nodemcu-firmware

و لینک برنامه ای که می توانید برنامه خود را در محیط آن نوشته و به برد NodeMCU خود منتقل کنید.

ESPlorer

استفاده از AT Command و میکروکنترلر دیگر

در این روش که قبلا در الکترولب در موردش نوشتیم شما با میکروکنترلر داخلی ماژول ESP8266 کاری ندارید و صرفا از wifi ماژول استفاده می کنید و ماژول را از طریق میکروکنترلر دیگر با AT Command و از طریق پورت سریال کنترل می شود.

برد هایی ESP8266 که من دارم

نسخه  esp-01

esp8266-01

ارزان ترین و در دسترس ترین بورد ESP8266 است قیمتی در حدود 10 هزار تومانی دارد به خاطر شکل پایه نمی توانید به صورت مستقیم رو بردبورد استفاده کنید و نیاز دارید تا از تبدیلی بسازید تا بهتر رو بردبورد قرار بگیره یک هم چین چیزی F273LX4I6NI6RHA.LARGE

روش ساخت تبدیل esp8266 بردبورد

نسخه esp-07

esp-07

این نسخه آنتن سرامیکی داره و میشه آنتن خارجی هم وصل کرد و یک تفاوت دیگه شما به پایه های بیشتری از ماژول دسترسی دارید.

برد Nodemcu

nodemcu

من این برد رو به قیمت 22 هزار تومن خریدم که فکر می کنم کاملا ارزش صرف این هزینه رو داره بیشترین تعداد پایه ها در این نوع در دسترس است برای راه اندازی برد نیاز به وسایل اضافی ندارید و فقط کافیه این برد رو به پورت USB کامپیوترتون وصل کنید. من راضیم ازش

تا همین جا کافیه در مورد esp8266 پست های بیشتری در الکترولب خواهم نوشت منتظر باشید و اگر به لینوکس و رزبری پای علاقه دارید وبلاگ دیگر من رزبری پای رو دنبال کنید و فکر میکنم تا به حال متوجه شدید که انجمن رو کلا تعطیل کردم و به جاش لینکدونی الکترولب راه اندتختم اگر دوست دارید بدونید معمولا به چه وبسایت هایی سر میزنم به لینک دونی هم یه سری بزنید منتظر نظرات شما هستم.

 

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. esplorer کدهامو نمیپذیره . و برای هر خطی که مینویسم یک errorr میزاره.
    تنظیماتی داره ک بتونم با ماژول با زبان lua ارتباط بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا