آموزش برنامه نویسی Rبرنامه نویسیتازه ها

معرفی زبان R و منابعی برای آموزش زبان برنامه نویسی R

قسمت 1 زبان برنامه نویسی R چیست؟

زبان R ، یک زبان برنامه نویسی و محیط نرم افزاری برای محاسبات آماری و تحلیل داده است. امروزه این زبان به عنوان یک استاندارد غیر رسمی برای کارهای آماری و داده کاوی مطرح است. این زبان در حقیقت نسخه متن باز نرم افزار S است. زبان R توسط نرم افزاری به همین نام که شامل مفسر زبان و محیط اسکریپت نویسی است پشتیبانی می گردد.

تاریخچه زبان R

پروژه R در سال 1991 برای اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط راس ایهاکا (Ross Ihaka) و رابرت جنتلمن (Robert Gentleman) نوشته شد، و در حال حاضر توسط گروهی از متخصصان علم آمار به نام < تیم هسته نرم افزار R > با وب سایتی به آدرس www.r-project.org در حال توسعه ی فعال می باشد. نرم افزار R ، یک نرم افزار متن باز بوده و تحت اجازه نامه عمومی همگانی گنو عرضه می شود.

برای شروع به چه چیز هایی نیاز است؟

برای شروع نیاز هست تا نرم افزار R رو از سایت https://cran.r-project.org دانلود کنید و نصب کنید. در مرحله دوم شما به نیاز به نصب نرم افزار RStudio دارید نرم افزار رایگان و متن بازه ولی طبق معمول تحریم هستیم برای دانلود از سایت https://www.rstudio.com استفاده کنید البته باید IP خودتون رو به جایی به غیر از ایران تغییر بدید!

معرفی منابعی برای یادگیری R

1- کتاب R Programming for Data Science که به صورت آنلاین می توانید از این سایت https://bookdown.org/rdpeng/rprogdatascience بخوندیش

image.png

2- کتاب Hands-On Programming with R که به صورت پروژه ای R رو آموزش میده و در آدرس https://rstudio-education.github.io/hopr در دسترس است.

cover.png

3- اگر به دنبال متن فارسی برای یادگیری ویژگی های اولیه و اصلی زبان R هستید می توانید از سایت دیتاگیر به آدرس https://datagir.ir/learning-r استفاده کنید.

فعلا همین !

4- سایت https://bookdown.org چندین مورد کتاب آموزش R به صورت رایگان و آنلاین در اختیار علاقه مندان به زبان R قرار داده می توانید دنبال کنید

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا