تازه هارباتیکهمه ی مطالب

استپ موتور های دو قطبی

در پست های قبلی استپ موتور در مورد نحوه ی کار استپ موتور ها و کاربرد آن ها و همچنین درمورد استپ موتور های تک قطبی مطالبی ارائه شد در این آموزش به استپ موتور های دوقطبی و روش های مختلف راه اندازی این استپ موتور ها می پردازیم.
در استپ موتور های دوقطبی بر خلاف نوع تک قطبی جهت جریان در فازهای این موتور تغییر می کند این استپ موتور دارای 4 سیم بوده و آرایش داخلی فازها مطابق شکل زیر است.

5,6,8,wires-Identification
همان طور که در تصویر نیز مشاهده می شود این موتور همانند موتورهای تک قطبی دارای دو فاز می باشد با این تفاوت که سر وسط هر فاز به خارج منتقل نشده است. به این ترتیب موتور دارای 4 سیم است بدیهی است که اگر استپ موتوری دارای 6 سیم باشد با صرف نظر کردن از دو سیم سر وسط می توان از آن به عنوان موتور دو قطبی استفاده کرد. در حالیکه موتور تک قطبی 5 سیمه به علت این که سر وسط دو فاز به یکدیگر متصل شده است قابل استفاده به صورت دو قطبی نمی باشد.
نداشتن سر وسط هر فاز یکی از مزیت های موتور های دو قطبی است به این علت که جریان از تمام سیم پیج یک فاز عبور کرده و در نتیجه میدانمغناطیسی قوی تری ایجاد می شود که این مسئله باعث افزایش گشتاور ایجاد شده توسط موتور می شود اشکال این نوع موتور این است که به علت نیاز به تغییر جهت جریان موتور مدار راه انداز این نوع موتور پیچیدهتر از نوع تک قطبی می باشد علت این است که مدار راه انداز باید جهت جریان جاری شده در سیم پیچ فازها را معکوس نماید تا قطب های آهنربای ایجاد شده جابه جا شود بنابراین هر فاز نیاز به یک پل H دارد که در ادامه توضیح داده می شود. پل H اجازه می دهد تا جهت جریان جاری شده در هر فاز به طور مستقل کنترل شود.

6wire

الگوی راه اندازی موتور پله ای دوقطبی به صورت تمام پله

از علامت + و – جهت نمایش قطبیت ولتاژ اعمال شده به یک فاز استفاده می کنیم علامت صفر نشان دهنده ی این است که ولتاژی به آن فاز اعمال نشده است.

B- B+ A- A+ گام
0 + 0 1
0 + 0 2
+ 0 0 3
0 0 + 4

الگوی راه اندازی استپ موتورهای دو قطبی به صورت نیم پله

در صورتی که نیاز به گامی کوچکتر از دقت نامی موتور باشد می توان آن را به صورت نیم پله راه اندازی کرد.

B+ B- A+ A- گام
0 + 0 1
+ + 2
0 + 0 3
+ + 4
+ 0 0 5
+ + 6
0 0 + 7
+ + 8

نحوه ی عملکرد موتور های پله ای دو قطبی به صورت دو فاز

در روش تمام پله در هر لحظه تنها یک فاز آهن ربا می شود در صورتی که نیاز به گشتاور بیشتری باشد می توان دو فاز را به طور هم زمان تحریک کرد در این حالت گشتاور ایجاد شده حدود 40 درصد بیشتر از روش تمام پله بوده در حالیکه توان مصرفی تقریبا دو برابر می باشد الگوی راه اندازی موتور به صورت زیر می باشد.

B+ B- A+ A- گام
+ + 1
+ + 2
+ + 3
+ + 4

استپ موتور دو رشته ای :

این موتور ها از نوع مغناطیس دائم بوده وساختار کلی آن ها مشابه دو نوع تک قطبی و دو قطبی است با این تفاوت که هر فاز دارای دو سیم پیچ مجزا بوده ودوسر آن سیم پیج نیز در اختیار می باشد. موتور دارای 8 سیم است نحوه ی راه اندازی این موتور ها همانند دو نوع تک قطبی و دو قطبی می باشد در صورتی که بخواهیم از موتور های دورشته ای همانند نوع تک قطبی استفاده نماییم باید یک سر زوج سیم پیچ ها را به یکدیگر وصل کرده و نقطه اتصال به عنوان سر وسط به تغذیه وصل شود.

در پست بعدی در ویدیوی نحوه ی راه اندازی این نوع موتور ها را در الکترولب توضیح خواهم داد.

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. با سلام من برای ساخت پروژه
    میخوام 4 تا استپر موتور که از قبل داشتم رو به رمپ 1.4 وصل کنم که رمپ فقط 4 سوکت برای موتور داره ولی موتور های من 6 سیمه و 5 سیمه هست.
    خواستم بدونم چجوری میتونم از این موتور ها روی رمپ استفاده کنم
    با تشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا