آموزش برنامه نویسی C/C++برنامه نویسیتازه هاهمه ی مطالب

آموزش زبان C قسمت چهارم

من در الکترولب قرار بود آموزش هایی رو برای زبان C بنویسم بنا به دلایلی ناقص موند و نتونسم این آموزش ها رو ادامه بدم ولی قراره این آموزش ها رو با یه روش جدید و بهتر ادامه بدم و تکمیلش کنم پس بهتره یه مروری داشته باشیم به آموزش هایی که قبلا در مورد آموزش C در الکترولب داشتیم.

آموزش برنامه نویسی C بخش۲ (نصب eclipse)

در این آموزش در باره نحوه نصب eclipse و اجرای کد های آموزش داده شده بحث شد بهتر است اکلیپس رو نصب کنید و کد ها رو داخل این این برنامه اجرا و امتحان کنید به آموزش برنامه نویسی کمک می کند.

آموزش برنامه نویسی C بخش ۳ (آشنایی با زبان C)

در این آموزش هم نگاهی کلی به قواعد زبان C داشتیم بهتره یک بار بخونید.

در ادامه آموزش را به این صورت ادامه میدهیم که با ارئه مثال ها و بررسی هر یک از آن ها به صورت سطر به سطر نکات و ساختار زبان C را به شما آموزش می دهیم. آموزشی که در ادامه می آید ترجمه ای آزاد از کتاب How to program C که در این پست معرفی و برای دانلود قرار داده شده است که می توانید از خود کتاب هم استفاده کنید.

یک برنامه ساده : نشان دادن یک عبارت

// Fig. 2.1: fig02_01.c
// A first program in C.
#include <stdio.h>

// function main begins program execution
 int main( void )
{
	printf( "Welcome to C!\n" );
} // end function main

اگرچه این برنامه ساده است اما ویژگی هایی مهم از زبان C برای بررسی در این برنامه موجود است.

کامنت ها در زبان C:

سطر های یک و دو که با // شروع شده است کامنت نام دارند. از کامنت برای خوانایی بهتر برنامه استفاده می کنیم. کامنت ها باعث اجرای عمل خاصی در کامپیوتر نمی شوند. کامنت ها توسط کامپایلر زبان C نادیده گرفته می شوند و هیچ کدی به زبان ماشین بر اساس آن ها تولید نمی شود. کامنت ها به افراد دیگر کمک می کنند تا برنامه را خوانده و متوجه شوند.

همچنین می توانیم از کامنت های چند سطری به صورت

/* ... */

استفاده کنید هر چیزی مابین دو علامت بک اسلش و ستاره قرار بگیرد به عنوان کامنت در نظر گرفته می شود. من استفاده از روش // را ترجیح می دهم هم کوتاه تر است و هم اگر در هنگام نوشتن کامنت چند سطری /* یادتان برود باعث ایجاد خطا در برنامه می شود.

دستور پیش پردازنده include# :

#include <stdio.h>

خط 3 یک دستور پیش پردازنده است. خطی که با # شروع می شود قبل از این که پردازنده شروع به کامپایل برنامه کند اجرا می شود. خط 3 به پیش پردازنده می گوید که محتویات فایل هدر standard
input/output header یا همان <stdio.h> را به برنامه اضافه کند این کتابخانه یا همان هدر شامل اطالاعاتی است که وقتی کامپایلر به تابعی از این هدر می رسد نیاز دارد. مثل تابع printf موجود در برنامه

خط ها و فضاهای خالی در برنامه:

خط 4 یک خط خالی است از خط های خالی و فاصله و کاراکتر Tab برای خوانایی بیشتر برنامه استفاده می شود. این کاراکترها white space نامیده می شود. white space به صورت پیش فرض توسط کامپایلر نادیده گرفته می شوند.

تابع main :

 int main( void )

این خط در هر برنامه C وجود دارد. پارانتز بعد از main نشان می دهد که main یک تابع است. برنامه C می تواند شامل یک یا چند تابع باشد. ولی یکی از تابع ها حتما باید تابع main باشد هر برنامه C شامل یک یا چند تابع lمی تواند باشد. هر برنامه C با اجرای تابع main شروع می شود. تابع می تواند یک مقدار را برگرداند. کلمه کلیدی int در سمت چپ main به این معنی است که main یک integer (مقدار عددی) را بر می گرداند. من به طور کامل مفهوم برگرداندن یک مقدار توسط تابع را وقتی که ایجاد تابع توسط خودمان را یادگرفتیم آموزش می دهم. اما به طور ساده و تا آموزش ایجاد تابع عبارت int در همه برنامه های ما قبل از تابع main قرار می گیرد. همچنین تابع می تواند اطلاعاتی را وقتی که برای اجرا فراخوانده می شود را بگیرد. کلمه void داخل پارانتز به این معنی است که تابع main هیچ اطلاعاتی را دریافت نمی کند.

براکت چپ } بدنه ی هر تابعی را شروع می کند همچنین براکت راست { تابع را به پایان می رساند. این دو براکت و برنامه مابین آن ها یک بلوک برنامه نامیده می شود. بلوک یک واحد مهم برنامه نویسی در C است.

عبارت خروجی printf:

printf( "Welcome to C!\n" );

این دستور باعث می شود تا کامپیوتر یک رشته ی متنی که توسط کوتیشن ها (“”) علامت گذاری شده است را بر روی صفحه ی نمایش نشان دهدو عبارت printf به همراه پارانتز و سمیکالن (;) یک دستور نامیده می شود. هر دستور در زبان C باید یا سمیکالن خاتمه یابد.

کاراکترهای کنترلی:

توجه کنید که کاراکتر n\ بر روی صفحه ی نمایش نشان داده نشد. وقنی کامپایلر به عبارت \ می رسد به حروف بعدی نگاه می کند و با توجه به حرف بعدی فرمت خروجی متن را مشخص می کند. این کارکترها (\ و حرف بعدی) مشخص می کنند که آیا تمام اطلاعات در یک سطر باشد یا در چند سطر چاپ شوند آیا اطلاعات با فاصله خاصی از یکدیگر چاپ شوند یا خیر و مواردی از این قبیل توسط کاراکتر های کنترلی مشخص می شود در عکس پایین این کاراکتر ها همراه توضیح موجود می باشد.

Screenshot (41)

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. مو اصلا از زبان c سر در نمیارم دلیلش اینه که به بسکام خیلی علاقه مندم چون اونو میشه تو ویرایشگر متن هم تغییر داد و برنامش ساده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا