آردوینو - آموزش آردوینو-Arduinoتازه ها

آردوینو یا رزبری پای؟ کدام یک برای پروژه شما مناسبتر است؟

آردوینو و رسپبری پای از محبوب ترین بردها میان دانش آموزان، علاقه مندان و حرفه ای ها در زمینه ی رباتیک است. کارشناسان و افراد حرفه ای تفاوت و برتری های این دو برد نسبت به یکدیگر را می دانند. اما افراد مبتدی و تازه کار درانتخاب آنها سردرگم می شوند و نمی دانند که از چه بردی برای پروژه خود استفاده کنند. در این مقاله بیشتر به جنبه های کاربردی در تصمیم گیری برای انتخاب آردوینو و رسپبری پای پرداخته شده است.

رسپبری پای یک کامپیوتر کامل است، یک دستگاه سیستم روی تراشه (به انگلیسی: System on chip) که با یک سیستم عامل لینوکس به نام Rasbian که مخصوص آن طراحی شده کار می کند. Rasbian سیستم عامل رسمی برای رسپبری پای است در حالیکه می توانید از سیستم عامل های غیر رسمی Firefox OS، Andriod، RISC OS، Ubuntu Mate و غیره هم استفاده کنید.. حتی قابلیت نصب نسخه ای خاص از ویندوز 10 نیز روی رسپبری پای وجود دارد.
رسپبری پای مانند یک کامپیوتر دارای حافظه ، پردازنده، پورت های USB، خروجی صدا و درایور گرافیک برای خروجی HDMI است و چون با لینکوس اجرا می شود بیشتر نرم افزارهای لینکوس می توانند روی رسپبری پای نصب شوند. رسپبری پای دارای چندین مدل و نسخه ی متفاوت از جمله رسپبری پای3، 2 ، رسپبری پای B+ و … است.
آردوینو یک میکروکنترلر است که به اندازه ی رسپبری پای قدرتمند نیست و میتواند به عنوان یکی از اجزا روی سیستم کامپیوتری قرار گیرد، اما دارای سخت افزار بسیار قوی برای پروژه های الکترونیک است. آردوینو احتیاج به هیچ سیستم عامل یا برنامه نرم افزاری برای اجرا ندارد. برای استفاده از آن تنها باید چند خط کد را روی آن رایت کرده تا آماده ی کار شود. بردهای آردوینو انواع مختلفی از جمله آردوینو UNO ، PRO ، مگا ، DUE و … دارند.
اگرچه رسپبری پای و آردوینو تفاوت هایی در برخی ویژگی ها با هم دارند اما در اصل شبیه هم هستند. مخترعان هر دو معلمانی هستند که آن ها را به عنوان ابزاری برای یادگیری دانش آموزان طراحی کرده اند. رسپبری پای برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد در حالی که آردوینو از سال 2005 به کار گرفته شد.
برای درک بهتر تفاوت بین آردوینو و رسپبری پای، در اینجا در مورد مزایا و معایب هر دو سخت افزار بحث شده است.

مزیت های آردوینو نسبت به رسپبری پای

arduinouno_r2_front450px

 

سادگی

آردوینو تنها با استفاده از چند خط کد به راحتی با سنسور های آنالوگ ، موتورها و دیگر اجزای الکترونیکی ارتباط برقرار می کند. در حالیکه رسپبری پای برای خواندن این سنسورها و اجزای الکترونیکی، نیاز به نصب کتابخانه ها و نرم افزارهای مورد نیاز آنها دارد. از طرفی برنامه نویسی در آردوینو ساده تر است، در حالیکه برای استفاده از رسپبری پای باید به لینوکس و دستورات آن اشراف داشت.

پایداری

رسپبری پای با استفاده از یک سیستم عامل اجرا می شود بنابراین باید قبل از قطع ارتباط آن با منبع تغذیه، به درستی خاموش (shut down) شود چون در غیر اینصورت ممکن است سیستم عامل و برنامه های آن آسیب ببینند. در حالیکه آردوینو دستگاهی است که می تواند در هر زمان نصب و استفاده شود و بدون هیچ خطری روشن و خاموش گردد. آردوینو می تواند بعد از روشن شدن، شروع به اجرای مجدد کد بارگذاری شده نماید.

مصرف انرژی

رسپبری پای یک سخت افزار قدرتمند است و به صورت مداوم به یک منبع تغذیه 5 ولت نیاز دارد که تغذیه ی آن با باتری ها را دشوار می کند، در حالیکه آردوینو به انرژی کمی نیاز دارد و به راحتی با استفاده از یک بسته باتری تغذیه می شود.

قیمت

بدیهی است که آردوینو از رسپبری پای ارزان تر است. نسخه های مختلف آردوینو به صورت میانگین تنها در حدود یک سوم قیمت مدلهای رسپبری پای را دارند.

مزیت های رسپبری پای نسبت به آردوینو

Pi2ModB1GB_3-640x427

 

بعد از خواندن مزیت های آردوینو، تصور خواهید کرد که آردوینو نسبت به رسپبری پای بهتر است، اما صبر کنید، اینکه کدام پلتفرم را باید استفاده کنید، کاملا به پروژه شما بستگی دارد. رسپبری پای قدرت بالاتری دارد. در اینجا برخی از

مزایای رسپبری پای نسبت به آردوینو آورده شده است

قدرتمند بودن

قدرتمند بودن یکی از مزیت های اصلی رسپبری پای است. رسپبری پای مانند یک کامپیوتر توانایی انجام چندین وظیفه را در یک زمان داراست. برای افرادی که پروژه های پیچیده مانند یک ربات هوشمند می سازند یا پروژه هایی که نیاز به کنترل با استفاده از اینترنت را دارند، رسپبری پای بهترین انتخاب است. رسپبری پای می تواند به یک وب سرور، سرور VPN ، پرینت سرور ، سرور پایگاه داده و … شود. اگر میخواهید چشمک زدن یک LED را کنترل کنید، آردوینو گزینه ی مناسبی است اما برای کنترل صدها LED با استفاده از صفحات وب، رسیپبری پای بهترین گزینه است.
رسپبری پای 40 برابر از آردوینو سریع تر است. با استفاده از رسپبری پای می توانید ایمیل ارسال کنید، موسیقی گوش دهید، فیلم اجرا کنید، وارد اینترنت شوید و ده ها کار دیگر انجام دهید. همانطور که قبلا هم گفته شد رسپبری پای دارای حافظه، پردازنده، پورت های USB ، پورت اترنت و … است و برای انجام بسیاری از کارها نیازی به سخت افزار خارجی ندارد.

شبکه

رسپبری پای دارای یک پورت اترنت است که با استفاده از آن می توانید مستقیما به شبکه ها متصل شوید. حتی با استفاده از usb دانگل های wifi رسپبری پای میتواند به راحتی به اینترنت متصل شود در حالیکه اتصال آردوینو به اینترنت کار بسیار مشکلی است. برای اجرای شبکه با استفاده از آردوینو ، سخت افزارهای خارجی باید به درستی به آن وصل شده و با استفاده از کد آدرس دهی شوند. برای انجام این کار، بردهای خارجی به نام شیلد به آردوینو متصل می شوند و مانند تابعی از رسپبری پای عمل می کنند.

عدم نیاز به اطلاعات عمیق الکترونیکی

برای استفاده از آردوینو، شما به یک پیش زمینه ی الکترونیکی نیاز دارید و باید در مورد زبان های برنامه نویسی، اطلاعاتی داشته باشید. اما برای شروع کار با رسپبری پای ، لازم نیست اطلاعات عمیقی در مورد زبان های کد نویسی داشته باشید و داشتن دانش کمی از الکترونیک و اجزای آن کفایت می کند.
علاوه بر این ها، مزیت دیگر این است که سیستم عامل می تواند به راحتی روی یک برد رسپبری پای سویئچ شود. از کارت های SD و فلش مموری ها می توان برای نصب سیستم عامل روی رسپبری پای استفاده کرد، بنابراین تنها با مبادله ی کارت حافظه می توانید سیستم عامل را عوض کنید.

مثال:

از طریق این مثال ها می توانید درک کنید که باید از آردوینو استفاده کنید و یا رسپبری پای. مثلا اگر بخواهید به هر تماس تلفنی با یک پیام ضبط شده به صورت خودکار پاسخ دهید، بهتر است از آردوینو استفاده کنید. اما اگر در همان زمان بخواهید رباتهای تماس گیرنده را بلاک کرده یا اسپم کنید چه؟ در اینجا باید از رسپبری پای استفاده کنید که میتواند با استفاده از پایگاه داده روی اینترنت، تماس های اسپم را فیلتر کند و یا میتواند یک تصویر امنیتی قرار دهد تا تماس هایی که توسط انسان گرفته شده اند را شناسایی کند.
بنابراین می توان گفت آردوینو برای انجام کارهای تکراری مانند باز کردن در کاربرد دارد اما رسپبری پای برای انجام کارهای پیچیده تر مانند باز کردن در برای افراد مجاز به کار می رود.

نتیجه

برخی افراد می گویند که آردوینو برای مبتدیان بهتر است، اما این نظر درست نیست. یک مبتدی می تواند با آردوینو و رسپبری پای شروع به کار کند. انتخاب صحیح فقط به زمینه و پروژه ی شما بستگی دارد.
شما باید آردوینو را انتخاب کنید، اگر:
• زمینه ی الکترونیکی دارید یا اگر تازه کاری هستید که میخواهید الکترونیک و اجزای آن را یاد بگیرید.
• پروژه ی شما ساده است، به ویژه اگر شبکه در پروژه تان درگیر نیست.
• پروژه ی شما بیشتر شبیه یک پروژه ی الکترونیکی است که برنامه های نرم افزاری در آن وجود ندارد، مانند زنگ خطر یا کنترل نور با استفاده از صدا.
• علاقه چندانی به نرم افزارها و لینوکس ندارید.
شما باید رسپبری پای را انتخاب کنید، اگر:
• پروژه ی شما پیچیده است و شبکه در آن درگیر است.
• پروژه ی شما بیشتر شبیه یک برنامه ی نرم افزاری است ، مانند یک سرور VPN یا یک وب سرور.
• هنوز دانش چندانی از الکترونیک ندارید.
• اطلاعات خوبی در مورد لینوکس و نرم افزارها دارید.
اگرچه هر دو برد دارای نقاط مثبت و منفی هستند، اما می توانند برای دست یابی به یک نتیجه بهتر با هم مورد استفاده قرار گیرند. مثلا می توانید با استفاده از رسپبری پای داده ها را از روی شبکه جمع آوری کنید و به آردوینو دستور دهید تا یک عمل مانند چرخاندن یک موتور را انجام دهد.
منبع: سایت: circuitdigest  منبع ترجمه: وبسایت کافه ربات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا