آموزش برنامه نویسی C/C++برنامه نویسیتازه هاهمه ی مطالب

دلیل استفاده از کتابخانه در زبان C

در این مطلب مزایایی که برنامه نویسی ماژولار در اختیار برنامه نویس قرار می دهد می پردازیم و در قسمت بعد نحوه ی ایجاد کتابخانه در  زبان C را بررسی می کنیم.

لزوم برنامه نویسی به سبک ماژولار:

اگر تولید کننده ای بخواهد برای هر سیستم جدید از ابتدا شروع به طراحی برنامه کند نمی تواند برای مدت طولانی توانایی رقابت در بازار را داشته باشد. زبان برنامه نویسی که استفاده می شود باید توانایی ایجاد کتابخانه های منعطف را داشته باشد. تا برنامه نویس بتواند از کتابخانه هایی که آزمایش (test) اشکال زدایی (debug) و تایید (verify) شده اند در پروژهای آتی استفاده کند همچنین لازم است امکان تطبیق کتابخانه با میکروکنترلر های جدید وجود داشته باشد.

علاوه بر موارد فوق لازم است به این نکته توجه شود که در اجرای پروژه ای بزرگ و پیچیده اگر از سبک برنامه نویسی مناسب استفاده نشود نگهداری و اشکال زدایی برنامه بسایر مشکل می شود. هزینه ها افزایش می یابد و امکان موفقیت طرح به حداقل می رسد. همچنین گاهی لازم است پروژه های بزرگ به اجزای کوچکتری تقسیم شود و هربخش را فرد یا تیم مستقلی پیاده سازی کند. برای رعایت این موارد باید با شیوه ی برنامه نویسی ماژولار آشنا شوید. با استفاده از سبک برنامه نویسی ماژولار می توانیم کتابخانه هایی ایجاد کنیم که به سادگی قابل تغییر و استفاده در پروژه های مختلف هستند.

ماژول شامل دو بخش پیاده سازی و واسط (interface) است در بخش پیاده سازی بدنه توابع قرار می گیرد و در بخش دوم نحوه استفاده از توابع در اختیار کاربر قرار داده میشود. یکی از دلایل اساسی استفاده از ماژول این است که بتوان بخش های لازم از یک موضوع را مشخص و بخش های غیر ضروری را پنهان کرد. بنابراین بخش واسط شامل اطلاعاتی که برای استفاده از آن موضوع مورد نیاز است و بخش پیاده سازی شامل چگونکی انجام آن موضوع است.

این مفهوم در طراحی بسیاری از وسایل استفاده شده است. به عنوان مثال زمانی که یک خودرو را می رانیم لزوما نیاز نیست که از نحوه ی عملکرد موتور و سایر اجزا آن آگاهی داشته باشیم بلکه کافی است که واسط استفاده از موتور (گاز – ترمز – کلاچ) در اختیارمان باشد و نحوه استفاده از این واسط را بدانیم.

این مطلب خلاصه ی فصلی از کتاب زیر بود.  برای اطلاعات بیشتر به این کتاب مراجعه کنید.

در قسمت بعدی آموزش نوشتن کتابخانه در زبان C را خواهیم داشت.

ARM_Cover_2eدر قسمت بعدی آموزش نوشتن کتابخانه در زبان C را خواهیم داشت.

علی عزتی

علی عزتی هستم. رشته ی مهندسی برق الکترونیک رو خوندم. علاقه ی من به یادگیری و به اشتراک گذاشتن چیز هایی که یاد گرفتم. باعث شد تا الکترولب ایجاد بشه. علاقه ی زیادی به الکترونیک دارم. و دوست دارم چیزهای جدید یادبگیرم و بسازم ... :))

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام مهندس
    خسته نباشى..
    عالى بود.
    چشم به راه ادامه آموزش هستم.
    اگه مىشه از مثال آسون شروع کنىد تا سخت..
    تشکر.

  2. بسیار عالی . از گوگل ممنونم سایت شما رو معرفی کرد . امیدوارم همیشه موفق باشید دوست من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا